تاکید بر آموزش  دیابت در دستورالعمل جدید دیابت 

بر اساس پیش نویس دستورالعمل جدید دیابت، آموزش و حمایت از بیماران  کلید بهبود مراقبت های دیابتی  است.

موسسه ی ملی  تعالی بهداشت  انگلستان  NICEدو دستورالعمل  جداگانه برای دیابت  ارائه داده است:  یک دستورالعمل برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 و دستورالعمل دوم برای کودکان و سایر انواع دیابت ارائه شده است،  دستورالعمل  های جدید درپاسخ به افزایش نگران کننده ی  شیوع دیابت تدوین شده اند.

 در ماه اکتبر، گزارش گردید تنها  یک نفر  از هر 3 بیمار دیابتی  بطور صحیح قند خون خود را  کنترل و مدیریت می کنند این آمار نشان میدهد اقدامات سیستم خدمات  بهداشتی درانگلیس در مقابله با دیابت  بی اثر بوده است.

دستورالعملهای جدید برای حل این مشکل بروی آموزش و بالا بردن آگاهی بیماران ازخطرات وعوارضی که با آن روبرو هستند تمرکز کرده است.

آنها پیشنهاد کرده اند  بالغین مبتلا به دیابت  نوع 1 باید هر 3 تا 6 ماه یکبار توسط  پزشک معالج معاینه  شوند و مقدار قند خونشان  درآزمایشگاه یا توسط  افراد متخصص اندازه گیری  گردد.

علاوه بر این  باید از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 برای اندازه گیری قند خون حداقل 4 بار در روز  حمایت شود، این تعداد  اندازه گیری  هنگامیکه  بیمار به اهداف کنترلی خود دست نیافته است  یا درحال  انجام فعالیتی  مانند ورزش  یا رانندگی است باید  افزایش  یابد.

 موسسه ی ملی بهداشت ومراقبت عالی انگلستان  همچنین پیشنهاد کرده است بالغین مبتلا به دیابت  نوع 1 باید در دوره های آموزشی ساختارمند شرکت کنند تا اطلاعات آنها نسبت به بیماریشان افزایش یابد.

برای کودکان  و جوانان مبتلا به  دیابت، این رهنمودها همان  پیشنهادات تدوین شده درسال 2004 است که بروز رسانی  شده اند.

 کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 باید تحت  مدیریت سختگیرانه ی درمان با انسولین همراه با رعایت  توصیه های  تغذیه ای  و گذراندن دوره های  آموزشی  باشند.

با توجه به ابتلا کودکان به دیابت نوع 2، دراین دستورالعمل جدید به متخصصان درباره ی تشخیص و درمان عوارض شایع دیابت از جمله  مشکلات کلیوی، فشارخون بالا وکلسترول بالا پیشنهاداتی شده است.

 پرفسور Bakerمدیر خدمات بالینی  درNICEمی گوید: در دهه ی گذشته تغییرات زیادی در چگونگی مدیریت معمول دیابت دربالغین وکودکان مبتلا به دیابت صورت  گرفته است  و در حال  حاضر این امکان  برای بسیاری از افراد بوجود آمده است که برای رسیدن  به اهداف سختگیرانه تر قندخون  تلاش کنند.

 هر دودستورالعمل جدید  بر اساس اطلاعات جدید وتکنولوژیهایی که  کنترل دیابت را بهبود  بخشیده اید تدوین شده است،  این دو دستورالعمل دارای توصیه هایی  بر اساس  شواهد  موجود هستند که چگونگی بهره مندی از این حمایت ها و امکانات را برای افزایش طول عمر و کیفیت  زندگی  کودکان  وبالغین مبتلا به  دیابت آموزش میدهد.

همچنین توصیه هایی  برای افراد متخصص درباره ی تشخیص مناسب، درمان با انسولین، توصیه های  تغذیه ای، مراقبتهای بیمارستانی و دوره های آموزشی  برای بالغین  و کودکان دیابتی همچنین خانواده ها و مراقبین آنها آورده شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/new-diabetes-guidelines-emphasise-education-93755181.html